۩۞۩ نرم افزار ۩۞۩

کامپیوتر - موبایل

۩۞۩ نرم افزار ۩۞۩

کامپیوتر - موبایل

بررسی جدیدترین نسخه بازی فیفا محصول شرکت Electronic Arts

 

بررسی جدیدترین نسخه بازی فیفا محصول شرکت Electronic Arts


FIFA 07؛ گل طلایی EA


اشاره :
گل طلایی EA در فصل طلایی امسال بی‌شک جدیدترین بازی فیفا به شمار می‌آید. این بازی بی‌تردید سکوی پرتاب این سری از بازی‌ها است. در این شماره ابتدا قصد نداشتیم به این بازی بپردازیم؛ زیرا پارسال، دقیقاً در همین ماه به سریِ قبلی این بازی پرداخته بودیم. اما به این دلیل امسال نیز بازیِ فوتبالِ EA را مورد بررسی قرارداده‌ایم. که نکات باورنکردنی‌ای در آن وجود دارد که این بازی را به عنوان یکی از بهترین عنوان‌های این سری معرفی می‌کند و یقیناً تغییر تهیه‌کننده بازی‌های فیفا در این امر نقش بسزایی داشته‌است. در این مقاله سعی شده‌است به امتیازاتی که این بازی را به بازیِ خوبی تبدیل کرده‌است، اشاره شود.

نود دقیقه رقابت با چشم‌بادامی‌ها
بعد از حضور ناموفق یکی دیگر از بازی‌های <جام جهانی> فیفا، شرکت EA Sports تلاشی مضاعف را برای تولید یک بازی خوب دیگر فیفا از همان روز‌های پخش بازی قبلی آغاز کرد. طبق گفته تیم طراحی، این بازی قرار بود یک سکوی پرتاب برای این سری از بازی‌ها باشد. به‌طوری که بتواند نقایص موجود در بازی‌های گذشته را تا جایی که بتواند، جبران کند. به‌ همین منظور، EA اولین کاری که کرد تهیه‌کننده این بازی‌ را تغییر داد.

مشخصات بازی‌

تاریخ پخش: سوم اکتبر 2006 (یازدهم مهر 1385)
شرکت تولید کننده: EA Sports
شرکت پخش کننده: EA Sports
تعداد سی‌دی: چهار عدد
طراحی شده برای: PC ،PSP ،PS2 ،Game Boy Advance ،XBOX ،DS ،‌GC و X360
نوع بازی: ورزشی- فوتبال
مخاطبان بازی بر اساس درجه بندی E :ESRB (همه سنین)
قابلیت بازی چند نفره: دارد (تا چهار نفر آنلاین، دو نفر آفلاین)
نوع صدای‌ِ بازی: Dolby Pro Logic II
قیمت اولیه بازی: چهل دلار
حداقل تجهیزات لازم برای اجرای بازی:
 System: 1.3GHz or equivalent
RAM:256 MB
Video Memory:64 MB 
Hard Drive Space: 3300MB 
GeForce 4 Ti or Intel 915 945، 950
.Other: ATI Radeon 7500 ،NVIDIA GeForce3  

سایت اختصاصی بازی

سایت شرکت تولیدکننده
 

نمره ارزیابی بازی  9 (عالی)

 

تغییر تهیه‌کننده بازیِ فیفا مسلماً نقش زیادی در پیشرفت‌های این نسخه داشته است. تهیه‌کننده جدید که Joe Booth نام دارد، برای اولین بار در این بازی با EA همکاری کرده‌است.
 
او که بیست سال در صنعت ساخت بازی‌ها بوده‌است قبل از این‌که به EA ملحق شود، در شرکت معتبر یوبی‌سافت در کشور فرانسه کار می‌کرده‌  و در ساخت بسیاری از بازی‌های اکشن این شرکت، نقش داشته‌است.

با پخش این بازی مشخص شد تلاش‌های EA در تولید یک بازی موفق به خوبی نتیجه داده است و امسال نیز شاهد یک نسخه خوب از این مجموعه موفق هستیم.

البته باید به این نکته  توجه داشت که EA مسئولیت سخت دیگری را نیز بر عهده داشت و آن، برنده‌شدن رقابت مالی در مسابقه بین فیفای خود و فوتبال پرطرفدار دیگر یعنی Winning Eleven محصول شرکت چشم‌بادامی‌ها؛ یعنی Konami بود.
 
همان‌طور که می‌دانید سال‌ها استقبال طرفداران حرفه‌ایِ فوتبال‌‌ کامپیوتری و حتی نقد‌های مثبت بازیِ Winning Eleven بیشتر از بازی‌های FIFA بود.
 
در نتیجه شاید یکی از اصلی‌ترین اهدافی که EA را به نگرشی دوباره در موارد تکنیکی و ساختاریِ بازی جدید خود ملزم کرد، بردن گوی سبقت از رقیب دیرین خود در این موارد بود. شرکت عظیم EA با در اختیار داشتن امکانات مالی فراوان توانسته است در جذب توافق‌نامه‌هایی که به این شرکت اجازه می‌دهد از نام بازیکنان، تیم‌ها، عوامل مرتبط با باشگاه‌ها و تیم‌ها و حتی استادیوم‌ها، استفاده کند، در این زمینه از شرکتِ رقیب ژاپنی خود موفق‌تر عمل کند، با این حال در این نسخه از بازی‌ خود نشان‌داده است که علاوه بر امکاناتی که همیشه در این موارد موجب می‌شد بازی‌های FIFA شکیل‌تر از بازی‌های Winning Eleven به‌نظر برسد، امکانات فنی بازی نیز نسبت به نسخه‌های قبلی بسیار زیاد ارتقا یافته‌اند و تیم طراحی را صرفاً از یک تیم مقلد به یک تیم بدعت‌گذار تبدیل کرده‌اند.

 در رخت‌کن چه می‌گذرد؟
فیفای جدید چهاردهمین بازی از سری بازی‌های فیفا و یازدهمین بازیِ سه‌بعدی این سری به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین نکات قوت این فیفا، بازی داخل زمین است. در حالی که بازی در یک ریتم سریع انجام می‌شود، منطق‌های انجام یک فوتبال خوب در آن زمانِ محدود به خوبی برای بازی‌کننده و حتی بیننده صحنه‌های بازی، القا می‌شود.

فیفای امسال امتیاز استفاده از بیش از 510 تیم را دارد و شما قادر خواهید بود با نفرات واقعی هریک از این تیم‌ها به بازی بپردازید. همچنین می‌توانید در 27 لیگ از بیست کشور دنیا بازی‌ها را انجام دهید. تخمین زده می‌شود در این بازی اطلاعات بیش از دوازده هزار بازیکن آمده باشد.  قسمت مربیگری بازی هم بسیار عالی‌تر از نسخه قبلی شده‌است. مسائلی مانند تعیین قیمت بلیت‌های مسابقات، دیدن خبرهایی در مورد شما و تیمتان در روزنامه‌ها، جذب حامیان و پیداکردن بازیکنان گمنامِ خوب، از مواردی است که از بازی دیگر EA یعنی Football Manager به این بازی آمده‌است تا آن را جذاب‌تر کند.

همچنین در این بازی برای اولین بار می‌توانید یک تیم کامل را با طراحی تک‌تک بازیکنانش بسازید و این تیم را در قسمت مربیگریِ بازی با میزان بودجه مالی ابتدایی فصل که برایش تعیین می‌کنید، هدایت کنید. البته در بازیِ امسال، توقع هیئت مدیره باشگاه از شما بیشتر است، هوادارن تیمتان احساسی‌ترند و قلم منتقدان نیز نیشدارتر از گذشته است. کافی‌ است تا دو سه فصل در کارتان موفق نباشید تا مطمئن شوید که دیگر هیچ تیمی شما را استخدام نخواهد کرد.

در این بازی سیستم <رشد بازیکنان> نیز تعبیه شده است که موجب پیشرفت بازیکنان مستعدِ منتقل شده به تیمتان از تیم جوانان، بعد از انجام بازی‌‌های درخشان می‌شود که به دنبال آن قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. در قسمت مربیگری هم می‌توانید حتی تنها به مربی بودن قناعت کنید و بازی‌ها را از روی نیمکت هدایت کنید تا ببینید تیمی که ساخته‌اید چه نتیجه‌ای خواهد گرفت.

در این نسخه لیگ دو کشور ترکیه و سوئیس هم اضافه شده‌است وکماکان خبری از لیگ ایران و حتی تیم ملی ایران هم نیست. همچنین در نسخه اولیه پی‌سی بازی، تیم <یوونتوس> در سری B قرار ندارد، اما در نسخه‌های Xbox 360 و PS2 این تیم را در لیگ دو می‌بینیم. کماکان EA با لجبازی همیشگی لیگ هلند را نیز در این بازی  قرار نمی‌دهد که در نوع خود قابل توجه است!  در این بازی 41 تیم ملی نیز وجود دارد. تیم‌های کره جنوبی، صربستان، اوکراین و اکوآدور در این نسخه به مجموعه تیم‌های ملی اضافه شده‌اند. 

    در کل، شاید بهترین پیشرفت بازی داخل زمین در فیفای جدید مربوط به سیستم پاس دادن و شوت کردن ‌باشد. استفاده از پاس‌های بلند در این بازی بسیار مهم و تأثیر‌گذار شده‌است. به طوری که می‌توانید توسط هاف‌بک‌های خود، پاس‌هایی به سمت نقطه کرنر حریف بفرستید و با جلو راندن مهاجمان خود و فرار یک بازیکن سرعتی، یک سانتر خوب را انجام دهید؛ استراتژی‌ای که برای بردن حریفان انسانی خود و حریف World Classکامپیوتری خود مطمئناً به آن نیاز خواهید داشت.  سیستم پاس‌های تک‌ضرب نیز بسیار بهتر شده‌است و دلیل آن هم تکمیلِ سیستم First Touch است که از چند نسخه` قبلی به صورت ناقصی وارد فیفا شده بود.

در واقع با بهتر شدن نحوه کنترلِ  دریافت‌کنندهِ توپ، پاس‌کاری روی هوا و به صورت Volley یا نگهداشتن توپ و سپس پاس دادن آن، آسان‌تر شده‌است. در دریافت پاس‌ها نیز با اضافه شدن سیستمی که در این بازی آمده‌است، یعنی آمدن نقطه‌ای زرد، که محل فرود توپ را روی زمین مشخص می‌کند، گیرنده پاس فرصت می‌یابد به سمت توپ برود و در گرفتن آن، بهتر عمل کند.

در صورتی که مدافع حریف هم خود را به نقطه زرد برساند و منتظر فرود آمدن توپ و تصاحب آن شود، جنگ برای دریافت توپ بین بازیکن شما و حریف به وجود می‌آید و با درست زدن ترکیب دکمه‌های Shift و C که نتیجه‌اش هل دادن حریف و جا بازکردن برای بازیکن خود است، در این جنگِ تصاحب توپ، پیروز خواهید شد. این جنگ زمانی که شما در نقش مدافع نیز ظاهر می‌شوید، در دریافت توپ‌های بلند وجود دارد. در این مواقع شما یا باید با گرفتن دست حریف، خود را یک گام جلوتر از او قرار دهید و توپ را زودتر روی هوا هد بزنید، یا بگذارید حریف آن را بگیرد و سپس با یک تکل ریز با دکمه D آن را تصاحب کنید.

در مورد سیستم پاس‌کاریِ بازی باید به این نکته هم اشاره کرد که در دادن و گرفتن یک پاس موفق، عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن پاس‌دهنده در جهتِ مناسب، تناسب مقدار زمان فشردن کلید پاس ‌(S) با فاصله دو بازیکن از هم، بازکردن فضایی از طرف پاس گیرنده و رفتن او به طرف توپ و همچنین میزان توانایی و مهارت بازیکن‌ پاس‌دهنده، دخیلند.

نحوه فشردن کلید S در دادن پاس هم مهم است. به طوری که اگر یک‌بار سریع آن را فشار دهید، پاس با مسافت کم فرستاده می‌شود، اگر مقداری آن را نگهدارید، پاس عمیق‌تری ارسال می‌شود و اگر آن را بیشتر نگهدارید، پاس به بازیکنی غیر از بازیکن مورد نظر شما داده می‌شود. در مورد آخر باید به این نکته توجه کنید که در بسیاری از مواردی که بازیکنان شما توسط حریف محاصره شده‌اند، استفاده از این شیوه برای قرار دادن توپ تحت اختیار بازیکنی که توسط مدافعان گرفته نشده‌است، می‌تواند بسیار مفید باشد.

از دیگر نکات قابل توجه در این بازی، طبیعی‌تر شدنِ شتاب گرفتن و از شتاب‌افتادن بازیکنان است که در استفاده از دکمه دویدن آن‌ها به کار می‌رود. یعنی، همین که تا اراده کنید، نمی‌توانید بیشترین سرعت بازیکنتان را به دست بیاورید و ‌باید میدان کافی برای سرعت گرفتن او داشته باشید. این امر بیشتر از گذشته شما را مجبور به پاس دادن‌های متوالی برای بهتر کردن موقعیت خود در زمین می‌کند. به این نکته هم توجه داشته باشید که در این نسخه هم انجام پاس‌های یک و دو، با گرفتن Q و سپس زدن کلید‌های پاس انجام پذیر‌ است.

همان‌طور که گفته شد، سیستم شوت بازی نیز مانند سیستم پاس‌دادن آن بسیار بهتر شده‌است. تمام این پیشرفت هم مدیون کنار آمدن EA در طراحی یک روش منطقی و البته آسان در دادنِ جهت و کات به شوت‌ها نهفته است. در این بازی به‌راحتی و با کمی تمرین می‌توانید بعد از این‌که دکمهD  را برای زدن شوت نگه‌داشتید، با جهت دادن توسط کلید‌های حرکت بازیکن، نوع کات توپ را انتخاب کنید و سپس با برداشتن انگشت خود از روی دکمه D، نتیجه را مشاهده کنید. با این روش می‌توانید گل‌های زیبایی از پشت محوطه جریمه وارد دروازه حرف کنید.

فراموش نکنید که برای شوت کردن بهتر، ‌باید فضای لازم و استرس کمِ مهاجم را برای خود فراهم کنید. به طور مثال، اگر بلافاصله بعد از گرفتن توپ 180 درجه بچرخید و اقدام به شوت زدن کنید، مطمئناً آن را با فاصله زیادی به بیرون خواهید زد.

شکل 1 - نمایی از سیستم جدید

از دیگر پیشرفت‌های این بازی در شوت‌ها، اضافه شدن نوع جدیدی از شوت به نام شوت‌های ظریف یا Finesse Shots است که با گرفتن همزمان دکمه Z و D انجام آن میسر می‌شود. این نوع شوت که با داخل پا توسط بازیکن شما زده می‌شود، در اکثر موقعیت‌های خوب موجب غلبه بر دروازه‌بان حریف می‌شود. در شکل 1 نمایی از یکی از این شوت را می‌بینید.

در زدن ضرباتِ آزاد پشت هیجده قدم هم می‌توانید روش‌های مختلفی را امتحان کنید. با زدن دکمه C یک بازیکن دیگر هم به بازیکن پشت توپ اضافه می‌شود. اگر C را نگه دارید و بعد ‌D را بزنید، بازیکن اضافه شده توپ را خواهد زد.
 

در غیر این صورت همان بازیکن اول توپ را می‌زند. اگر زمانی که C را نگه داشته‌اید، همزمان S را بزنید، او توپ را به صورت پاس در فضای بهتری برای شوت زننده مهیا می‌کند و او شوت را می‌زند. در صورتی‌که هم Z را نگه‌دارید و سپس D را بزنید،‌ بازیکن اضافه شده از روی توپ می‌پرد و بازیکن اول شوت را می‌زند.

توجه داشته باشید که اگر Q را نیز همراه با زدن D نگه‌دارید، توپ زمینی به روش ضربات <روبرتو کارلوس> خواهید زد. فراموش نکنید که اینجا هم مانند هر شوتی با نگهداشتن دکمه Shift پس از زدن D و جهت دادن با کلید‌های مکان‌نما، می‌توانید به توپ کات‌های مختلف دهید. یکی از ضربات آزادی که توسط <کاکا> زده می‌شود را در شکل 2 می‌بینید.

شکل 2 - نمایی از زدن ضربه آزاد

از دیگر نوآوری‌های EA در این بازی، دریبل‌های متنوع است که گرچه کمی با صفحه‌کلید سخت است، با عادت کردن با یک Keypad خوب می‌توان آن‌ها را آسان‌تر انجام داد. در فیفای جدید با استفاده از پدِ دارای دو دسته فرعی ‌(Dual Analog Stick)، می‌توانید به راحتی دریبل بزنید.

بعضی از بازیکنان، مانند <رونالدینیو> و <کریستیانو رونالو> دریبل‌های منحصر به فردی دارند که آن‌ها را مطئمناً در دنیای واقعی دیده‌اید. بقیه  نیز دریبل‌های مشترکی دارند. جالبی دریبل‌ها در این است که برخلاف دیگر بازی‌های فیفا در این بازی بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.
 
در بسیاری از موقعیت‌ها بدون این دریبل‌ها نمی‌توانید از سد مدافعان حریف عبور کنید. البته فراموش نکنید که هنوز انجام این دریبل‌ها کار آسانی نیست و برای مهارت یافتن در آن‌ها باید بسیار تمرین کرد. به یاد داشته باشید که در لحظه انجام دریبل‌ها دویدن یا راه رفتن بازیکنتان بسیار مهم است.

البته بی‌شک این بازی هم ضعف‌هایی دارد. یکی از نکات منفی‌ای که در بسیاری از بازی‌های اخیر فیفا وجود داشته و در این بازی نیز اصلاح نشده‌است، گل نشدن شوت‌های تک به تک مهاجمان است. البته در بعضی از صحنه‌ها کار خوب دروازه‌بان مانع گل زدن می‌شود، در بسیاری دیگر از صحنه‌ها، بدون آن‌که فشاری روی مهاجم باشد، در یک نبرد تک به تک و رو به گل، با نهایت دقت در میزان نگهداشتن دکمه شوت و جهت دادن به آن، شوت‌هایی زده می‌شود که با فاصله فاحشی از کنار دروازه به بیرون می‌رود.

هدف EA از به کار بردن این نکته در سری فیفا مشخص نیست؛ زیرا در منطق یک فوتبال واقعی کمتر پیش می‌آید که در یک صحنه تک به تک، مهاجم خطا کند و گل نزند. شاید سازندگان بازی بیشتر به جنبه حرفه‌ای شدن مهاجمان انسانی و پیدا کردن یک روش مطمئن گل‌زدن توسط بازی‌کننده اعتقاد داشته‌اند. البته مطمئن باشید که اگر بازی را مدت‌ها انجام دهید و جزء یکی از حرفه‌ای‌ها شوید، کمتر در این‌ صحنه‌ها گل‌ها را از دست می‌دهید.

شکل3 - نمایی از یک صحنه تک به تک موفق‌

یکی از بهترین روش‌ها برای گل‌های مطمئن در این صحنه‌ها، ضربات Fake یا تغییر مسیر توپ در یک زمان مناسب است؛ هر چند گاهی هم از فواصل باورنکردنی شوت‌های عجیبی و غریبی از بازیکنان خود در این صحنه‌ها خواهید دید که منجر به گل‌های زیبا خواهد شد. در شکل 3 صحنه‌ای موفق را از نبرد‌های تک به تک می‌بینید.

از دیگر ضعف‌های این بازی که همواره در بازی‌های فیفا وجود داشته اشکال منطقی بازی در میانه‌های زمین است. برخلاف فوتبال واقعی که به صورت طبیعی حدود هفتاد درصد زمان بازی در یک سوم میانی زمین و با بازی‌سازیِ بازیکنان از دفاع تا هاف‌بک و حمله‌ها می‌گذرد، در بازیِ فیفا اکثر بازی در نقاط حمله می‌گذرد و نقش بازی‌سازیِ و تأثیر عملکرد بازیکنان در میانه‌ها کمرنگ‌تر است؛ چیزی که باید در نسخه‌های بعدی فیفا توسط طراحان آن مورد توجه قرار داده شود تا روند حمله‌های منجر به گل، مانند دنیای واقعی کمی پویاتر شود.  

از ایرادهای دیگر این بازی، اشتباهات دروازه‌بانی است که در فیفاهای قبلی هم شاهد آن بوده‌ایم. در بعضی از ضرباتِ آهسته دروازه‌بان در کمال تعجب در خلاف جهت ضربه شیرجه می‌زند یا توپ‌هایی را که جلوی پای او انداخته می‌شود، نمی‌گیرد تا مهاجم حریف آن را به گل تبدیل کند. یا گاهی از محوطه هیجده قدم بی‌دلیل بیرون می‌آید. ولی در مجموع می‌توان گفت این اشتباهات نسبت به فیفاهای گذشته، بسیار کمتر شده‌است. 

   اگر بخواهیم به دیگر ضعف‌های این بازی به صورت خلاصه اشاره نماییم، می‌توان موارد زیر را بیان کرد:
 ‌ظ‌‌ دادن آوانتاژ توسط داور؛ به طوری که در بسیاری از مواردی که در موقعیت خوبی قرار می‌گیرید، بعد از خطاها آوانتاژ داده نمی‌شود.

کمک‌داوران اکثراً به طرف تماشاچیان نگاه می‌کنند.
در بعضی از ضربات آزاد، دروازه‌بان با توپ به داخل دروازه می‌رود که گلی نمی‌شود.
‌ در بعضی از صحنه‌ها توپ در فاصله‌ای مغایر با محل خطا یا خارج شدن از زمین، کاشته یا پرتاب می‌شود.
‌ حرکت نکردن دروازه‌بان یا بعضی از بازیکنان در برخی از صحنه‌ها.

شکل4- سیستم بازسازی چهره ها در این بازی به خوبی انجام شده است.

بازی‌ای‌ به سبزیِ چمن اولترافورد
در مورد گرافیک بازی در نسخه پی‌سی باید گفت که سیستم جدید گرافیکی موسوم به Next Gen Graphic در نظر گرفته‌ شده‌است. البته در مدل طراحی بازیکنان کماکان کمی سطوح ناهموار دیده می‌شود. زاویه‌ها، به ویژه در اجزای صورت، هنوز هم آن‌طور که باید، طبیعی دیده نمی‌شود. ولی انیمیشن‌ها و دموهای بازی (که بیش از 1500 عدد هستند) چشمگیر و زیبا طراحی شده‌اند.

در مورد چهره بازیکنان مشهوری مانند <رونالدینیو>، <رونالدو> و <روبرتو کارلوس> و بازیکنان مشهور ایرانی باید گفت که ساختار طراحی چهره‌ها به خوبی انجام شده‌است. در شکل 4 تصاویری از <رونالدینیو>، <وین رونی> و <اینزاگی> می‌بینید.

نکته جالب و بسیار لذت‌بخش در این بازی، نوع حرکات فوتبالیست‌های مشهور است که در این فیفا با جزئیات بسیار زیاد عیناً طراحی شده‌ است. به‌طور مثال، ضربات پشت هیجده قدمی که <دیوید بکام> می‌زند، دقیقاً با همان مدل ایستادن یک قدم به جلو و حرکات دست‌ها زده می‌شود. یا هنگامی که با <روبرتو کارلوس> می‌خواهید یک شوت کاشته به طرف دروازه بزنید، با همان قدم‌های کوتاه و با سرعت به طرف توپ می‌رود و نهایتاً  آن را به صورت زمینی به سمت دروازه هدف قرار می‌دهد.

شکل5 - استیل خاص روبینیو

در بین بازی نیز می‌توانید مدل دویدن‌ها و حتی نگاه کردن بازیکنان مشهور را ببینید. مثلاً سرِ رو به پائین <رونالدینیو> و یا حرکات سنگین <رونالدو> به خوبی آن‌ها را از دیگر بازیکنان متمایز می‌کند. استیلِ منحصر به فردِ <روبینیو> را در شکل 5 می‌بینید. 

    روحیه تیم شما در حین بازی مانند نسخه قبلی، در گوشه بالای صفحه نمایش داده می‌شود. در واقع این قسمت میانگین برداشت بازیکنان تیم شما از بازی در حال انجام است که در تصمیمات آن‌ها و اشتباهاتشان تأثیر‌گذار خواهد بود.

این مسئله تنها با اختلاف گل‌ها تغییر نمی‌کند، بلکه تمامی اتفاقات رخ داده در زمین روی آن تأثیر‌ می‌گذارد. به طوری که ممکن است در یک بازی چندین گل عقب‌تر از حریف باشید، ولی کماکان بازیکنانتان روحیه خوبی داشته باشند و با امید به برد بازی کنند.

شکل6 - نمایی از تغییر فیزیک‌

از دیگر نکات اضافه شده در این بازی، نمایی هندسی از وضعیت بازیکن شما در پایین صفحه است. در این نما یک شکل چند وجهی از میزان توانایی‌های هر بازیکن خود در مسائلی مانند شوت، پاس و دیگر موارد خواهید دید که در حین نزدیک‌شدن توپ به بازیکن شما فعال می‌شود.

این نما به همراه قسمتی که خستگی بازیکن شما را نشان می‌دهد، می‌تواند شما را در امر تعویض کردن بازیکنانی که بد عمل می‌کنند، یاری نماید.

از دیگر پیشرفت‌های این نسخه از بازی، می‌توان به تغییر فیزیک توپ اشاره کرد؛ زیرا برای اولین بار حرکات توپ، در فیفا به این مقدار طبیعی است.
 
طبق گفته تهیه کننده بازی، تیم انیمیشن بازی، قبل از طراحی حرکات توپ بارها حرکت توپ را در دنیای واقعی آنالیز کرده‌اند و با تجاربی که یافته‌اند، فیزیکی مشابه واقعیت برای آن شبیه‌سازی کرده‌اند.

در واقع تا پیش از این، مسیر توپ در اکثر ضربات غیرواقعی و قابل پیش‌بینی بود، ولی در این بازی بسته به کاتی که به توپ داده می‌شود، شدت ضربه و مهارت بازیکن حرکت توپ متفاوت می‌شود. به گفته تهیه‌کننده بازی، همین مسئله موجب شده‌ است بعد از صد ساعت بازی کردن این نسخه از فیفا، هنوز احساس نکنید که دارید با یک بازی فوتبال کامپیوتری کار می‌کنید!

شکل7- بازسازی استادیوم ها در این بازی به خوبی صورت می گیرد.

گفتنی‌ است کاتی که توپ در این بازی برمی‌دارد، هم به صورت کات از رو ‌‌(Top Spin) و هم به صورت کارت از عقب‌(Back Spin)  است. نمایی از تأثیر فیزیک توپ را در شوتِ <ون نیستلروی> در شکل 6 می‌بینید. تعداد استادیوم‌های این بازی هم به 51 استادیوم رسیده است که درست مانند نمونه‌های اصلی خود بازسازی شده‌اند. در شکل 7 نمایی زیبا از یکی از این استادیوم‌ها را می‌بینید.

در فیفای امسال شاهد تغییرات آب و هوایی در حین بازی می‌باشیم. به‌طور مثال، ممکن‌است یک بازی با هوایی صاف شروع شود و در حین بازی باران ببارد. باید توجه داشته باشید تغییر آب و هوا فیزیک توپ را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما وضعیت به گونه‌ای نخواهد شد که شما بازی را به سختی اداره کنید.

از دیگر پبشرفت‌های گرافیکی این بازی، می‌توان به نوع چمن زمین، بهبود در نور زمین، نور دینامیک دوربین، نور زمین هنگام بارش باران، بهبود در حالت موی  بازیکنان، و تغییرات اساسی در مدل و پوست آنان اشاره کرد. در این بازی، هشتاد نوع مختلف شادمانی پس از گل، هشت نوع زدن ضربه آزاد و پنالتی، و نُه حالت منحصر به فرد دریبل‌زنی توسط بیست بازیکنان ستاره وجود دارد. در شکل 8 طراحی نور صحنه‌های بازی را در یکی از نماهای داخل بازی می‌بینید.

شکل8- طراحی نور در صحنه های بازی

نکته دیگر، قابلیت ساخت یک باشگاهِ رویایی توسط شما است. با استفاده از این قابلیت هر کسی می‌تواند باشگاه دلخواه خود را با لباس دلخواه بسازد. همچنین در چنین تیمی می‌توانید بازیکن مورد نظر خود را بسازید (که البته این بازیکن می‌تواند خود شما و با قابلیت‌های حداکثر در هر زمینه باشد!)
 
یا بازیکنان محبوب خود را به آن منتقل کنید تا تیمی که ترکیب نفراتش همیشه آرزوی شما بوده‌است را داشته باشید. همچنین طبق سنت  بازی‌های اخیر EA، می‌توانید بازیکنان ساخته شده خود را با جزئیات ظاهری دقیقی طراحی کنید. در شکل 9 نمایی از این قسمت بازی را می‌بینید. 

 شاید تعجب کنید اگر متوجه شوید اکثر سایت‌های معتبر از جمله Gamespot به صداهای بازی نمره کامل داده‌اند، اما وقتی متوجه می‌شوید که زحماتی که برای صداهای این بازی کشیده‌ شده‌ است چقدر زیاد بوده ‌است، نه تنها تعجب نمی‌کنید، بلکه تیم صدای بازی را تحسین می‌کنید.

در این بازی موتوری برای صداهای بازی ساخته شده ‌است که به طور مستمر جریان بازی را دنبال می‌کند و بسته به آن صدا می‌سازد. به طور مثال، نتایج بازی در خانه شما یا حریف در هر دو صورت برد و باخت می‌تواند روی صدای تماشاچیان تأثیر بگذارد. به طور مثال، اگر در خانه خود از تیم ضعیفی گل بخورید، تماشاچیان خشمگین با هیاهوی خود شما را سرزنش می‌کنند و برعکس در صورت بردن تیمی در خانه خود، تماشاچیان با صداهایی بلند به تشویق شما می‌پردازند.

تماشاچیان حاضر در استادیوم نسبت به بازی بازیکنان عکس العمل نشان می دهند. پاس‌های زیبا، حرکات تکنیکی، و تصرف بیشتر توپ، تضمین می‌کند که  تا تماشاگران تیم شما را تشویق کنند و از آن در زمین حمایت نمایند.

همچنین اگر تیم شما با اختلاف یک گل از حریف جلو باشد و در خانه خود بازی کنید، تماشاچیان در لحظات پایانی بازی با سوت‌های خود داور را به تمام کردن بازی مجبور می‌کنند. تماشاگران میزبان از این‌که تیم حریف بیشتر صاحب توپ شود، شاکی می شوند. از این رو برای خطاهای سخت صوت می زنند و هو می‌کشند. البته این موضوع به وضعیت روحی آن‌ها و تیم شما در آن زمان بستگی دارد. اگر شما به صداهای آنان دقیق گوش کنید، متوجه خواهید شد که لایه‌های صدایی زیادی در صدای آن‌ها وجود دارد، برای مثال، می‌شنوید که برخی از آن‌ها به داور اعتراض می کنند. البته هنوز این اعتراضات در تصمیمات داوری این بازی تأثیری ندارد.

از دیگر نکات جالب موجود در این تشویق‌ها، می‌توان به زمانی اشاره کرد که شما از تیم حریف با اختلاف بیش از سه گل جلو هستید و با پاس‌ دادن‌های فراوان توپ، مانع می‌شوید که یاران حریف آن را از شما بگیرند. در این زمان تماشاچیان با آهنگی خاص این حرکت شما را می‌ستایند و به تشویق شما بعد از دادن هر پاس می‌پردازند.
نکته جالب دیگر این‌که، زبان تماشاچیان هم بسته به محل بازی متفاوت است! به طور مثال اگر بازی‌ای را در فرانسه انجام می‌دهید، تماشاچیان به زبان فرانسوی تیم خود را تشویق می‌کنند.

این امر در مورد کشور‌های دیگری مانند مکزیک، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و آلمان نیز صادق است. در واقع تیم سازنده صداها، تشویق‌ها، آهنگ‌ها و فریاد تماشاچیان را از بازی‌های هریک از این کشور‌ها ضبط کرده‌اند و از آن‌ها در جاهای مختلف بازی استفاده کرده‌اند. در واقع هدف سازندگان بازی این بوده‌است که با بهره‌گیری صداهای تماشاچیان حساسیت بازی را به بازی‌کننده منتقل کنند و در این امر موفق هم بوده‌اند.
 

 

در حالت حمله 

در حالت دفاع

D

شوت

تکل ریز 

S

پاس 

  تغییر بازیکن 

A

سانتر 

تکل بلند

W

 پاس عمقی 

 جلو کشیدن دروازه‌بان

E

دویدن 

دویدن 

Q

تعدیل و نگهداشتن توپ

آمدن مدافع دوم به طرف توپ 

C

 کنترل آهسته توپ 

حالت آماده برای دفاع توپ 

Z

حرکات فریبنده، پریدن از روی توپ 

-

Shift

جلو انداختن توپ و دریبل

بازکردن فضا در هنگام هد‌زدن

Num Pad

تغییر استراتژی‌های بازی  

 

هوش مصنوعی در گزارش گزارشگران نیز بهتر شده‌است. این نسخه از بازی توسط گزارشگر شبکه ITV یعنی Clive Tyldesley و گزارشگر همیشگی بازی‌های فیفا Andy Gray از شبکه Sky Sport، گزارش می‌شود. جملات تکراری از سال پیش کمتر در این گزارش‌ها به گوش می‌رسد. همچنین تأثیر عکس‌العمل تماشاچیان در نحوه گزارش این دو گزارشگر نیز دیده می‌شود. در این نسخه از فیفا آهنگ منو‌ها شامل چهل قطعه موسیقی از 21 کشور جهان است که سه کشور آسیاییِ کره، ژاپن و لبنان نیز جزء آن‌ها هستند.

شکل9- ساخت بازیکنان با جزئیات ظاهری آنها

اگر بازی را به صورت World Class انجام دهید، شاهد تفاوت‌های هوش مصنوعی بازی نسبت به بازی‌های سری گذشته خواهید شد. در این سطح بازی، برخلاف دیگر بازی‌های فیفا که طبق یک حرکت خطی معین و تغییرناپدیر، و البته سخت‌تر از دیگر سطوح بازی، برای بازی‌کننده طراحی شده بود، جایگزین‌های فراونی از لحاظ منطقی در نحوه بازی کردن کامپیوتر با شما وجود دارد.

شاید بتوان این نکته را با مثالی، بهتر بیان کرد. فرض کنید شما با نرم‌افزاری شطرنج بازی می‌کنید که از هوش مصنوعی تکامل‌یافته‌ای بهره نمی‌برد.
اگر سطح دشواری بازی را به مرور بالا ببرید، خواهید دید از جایی به بعد نرم‌افزار اشتباهات فاحش گذشته را انجام نمی‌دهد و طبق یک روش (یا روش‌های محدود) بازی را از شما می‌برد.
 
اما در یک نرم‌افزار قوی شطرنج، که بازی جدید فیفا را می‌توان به آن تشبیه کرد، اولاً درجه سختی بازی متناسب و منطقی بالا می‌رود. ثانیا،ً نرم‌افزار تنها به یک روش نمی‌تواند حریف خود را مغلوب کند. به بیان دیگر، در تمامی تکنیک‌ها و حرکت‌ها دقت بیشتری خواهد کرد.
 

در فیفای جدید هم روش بازی سطح World Class نه تنها در دریبل‌ها بهتر می‌شود، بلکه در دادن پاس‌ها، انجام سانتر‌ها، گل زدن‌ها، دفاع کردن‌ها و حتی مربیگری و تصمیمات کامپیوتر در ادامه بازی با شما با توجه به نتایج مختلف، نیز کامپیوتر بهتر از سطوح آسان‌تر عمل می‌کند. 

بازیکنان نیمکت EA 
در مورد تصویر روی جلد ‌(Pack Art) این فیفا که البته بسیار شبیه تصویر نسخه سال قبل است،‌ EA باز هم از <رونالدنیو> و <وین رونی> به عنوان ستاره‌های روی جلد یا Cover Star استفاده کرده‌است.
 
البته این دو بازیکن برای نسخه‌های بین‌المللی بازی در نظر گرفته‌شده‌اند و قرار است برای نسخه‌های دیگر پنج باز‌یکن دیگر شاملLandon Donovan ،Francisco Fonseca ،Lukas Podolski ،David Villa ،Kaka و Juninho عکس‌های تبلیغی داشته‌باشند. نمونه‌ای از عکس روی جلد نسخه بین‌المللی بازی را در شکل 10 می‌بینید.  

 

 

ارزیابی بازی 

 محیط بازی‌

8

 گرافیک‌

8

صداها

10 

جذابیت‌

نمره کل‌

9 (عالی) 

 

می‌توانید تیمی را در لیگی انتخاب کنید و به بازی اجازه بدهید در هر بار وصل شدن به اینترنت، اطلاعات دیگر بازی‌هایی را که در دنیای واقعی برگزار می‌شوند را بگیرد و در نتیجه فصل جاری خود، دخیل کنید و حتی آخرین اخبار نقل و انتقال‌ها، تعویض مربیان و دیگر مسائل را در بازی مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از امکان بازی با <لیگ‌های فعل و انفعالی> استفاده کنید.
 
در این امکان، یکی از تیم‌های لیگ‌های انگلیس، بوندس لیگا، فرانسه و مکزیک را انتخاب می‌کنید و سپس در روز واقعی بازی تیم شما با تیم دیگر، که البته آن تیم هم توسط انسانی دیگر هدایت خواهد شد، با ترکیب اصلی هر دو تیم، بازی می‌کنید و درنتیجه تمام فصل را با یک حالت واقعی، مجازی با تیم خود خواهید بود.
 
در این سیستم صد بازیکن برتر در سطح دنیا هر هفته در جدولی رده‌بندی می‌شوند. همچنین هر هفته با یک بازیکن موفق آن هفته مصاحبه می‌شود و این مصاحبه همراه با عکس‌های او در سایت رسمی فیفا قرار می‌گیرد.

تیم طراحی بازی در مصاحبه‌های خود قول داده‌اند که بتوانند در نسخه‌های دیگر این امکان را به وجود آورند که هدایت یک تیم توسط ده نفر بازیکن انسان انجام شود و به این ترتیب همه بازیکنان جز دروازه‌بان، توسط انسان با تیم دیگری که ده نفر دیگر آن را هدایت می‌کنند، بازی کنند! که این امر در نوع خود جالب و دیدنی خواهد بود.
 

ارزیابی دیگر مجلات و سایت‌های بازی 

 3D Avenue

5/3 از 5

 Action Trip

80 از 100

Boomtown

8 از 10 

Computer Games PRO

84 از 100 

 GamePro

5/4 از 5

GameSpot

5/8 از 10 

 Jolt Online Gaming UK

1/8 از 10

 PC Gamer UK

71 از 100

 PC Zone UK

84 از 100

Pro-G

8 از 10 

Strategy Informer

8 از 10 

5 Sydney Morning Herald

/3 از 5

 

اطلاعات این سیستم توسط قراردادی که EA با شبکه معتبر ورزشی ESPN بسته‌است، تأمین می‌شود.

توجه داشته باشید که اخیراً سایتی درست شده‌است  که برای نظرخواهی در مورد ساخت بازی FIFA 08 در نظر گرفته شده است.
 
در این سایت طرفداران سری بازی‌های فیفا می‌توانند نظرات، پیشنهادات و انتقاداتشان را در مورد این بازی، به شرکت سازنده آن یعنی Electronic Arts ارائه کنند تا EA در ساخت نسخه بعدی این بازی نکات خوب را در نظر بگیرد.

نکته جالب‌توجه در این سایت، وجود قابلیت رای گیری است که مهم‌ترین موضوع آن، اضافه شدن لیگ‌های جدید به فیفای سال بعد است. در این فهرست، نام لیگ ایران نیز به چشم می خورد که البته تاکنون تعداد رای مناسب را کسب نکرده است. پیشنهاد ما به شما طرفداران فیفا این‌است  که به این سایت بروید و به لیگ ایران رای دهید.  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد